• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
NHS 307
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Yoğun bakım ünitesinde hemşirelik bakımının verilebilmesi amacıyla, sistemlere yönelik hastalık süreçlerini, yoğun bakım hastasının bütüncül bakımını, yoğun bakım hemşiresinin yetki ve sorumluluklarını, yasal ve etik yaklaşımları, hasta ve çalışan güvenliğini, hasta ve ailesi ile iletişimi, kullanılan teknolojik olanakları öğrenerek kanıt temelli yaklaşımlar çerçevesinde uygun hemşirelik bakımının planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: 

Ders, yoğun bakımın fiziksel özellikleri, yoğun bakım hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları, yoğun bakımda etik ilkeler, hasta güvenliği unsurları, yoğun bakımda sağlık hizmeti ilişkili enfeksiyonlar, yoğun bakım hastasında ağrı, sedasyon, deliryum, yoğun bakımda kapsamlı hasta izlemi, monitörizasyon ve fiziksel tanılama, mekanik ventilasyon, Sepsis, SIRS ve MODS’da hemşirelik girişimleri, yoğun bakım hastasında beslenme, transplantasyon hastasının bakım uygulamaları ve özellikli hasta gruplarının bakım girişimlerine yönelik güncel ve kanıta dayalı bilgi ve uygulamaları içerir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Soru cevap 3. Tartışma 4. Laboratuar çalışması 5. Saha çalışması 6. Röportaj 7. Proje çalışması 8. İnceleme/anket 9. Rol oynama 10. Demonstrasyon 11. Beyin fırtınası 12. Ev ödevi 1
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ara sınav 2. Final 3. Laboratuvar çalışması değerlendirme 4. Proje değerlendirme 5. Saha çalışması değerlendirme 6. Klinik uygulama değerlendirme 7. Ödev/rapor değerlendirme 8. Seminer değerlendirme 9. Öğre

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Yoğun bakım ile ilgili temel kavramları ve yoğun bakım hemşiresinin görev, yetki ve sorumluluklarını tanımlar.  1,2,3,4,5,7,9 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Sistemlere yönelik yoğun bakım endikasyonu oluşturan durumları özetler. 1,2,4,5,7,9 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Yoğun bakım hastasında hemşirelik tanılaması ve izleminin basamaklarını sıralar. 1,2,3,4,8,9,10 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Yoğun bakım ünitesine ilişkin temel kavram ve ilkeleri tanımlar. 1,2,3,4,5,7,9,10 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Yoğun bakımda hasta ve çalışan güvenliği konularını açıklar. 1,2,3,5,7,8,9,10 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Yoğun bakımda hasta ve ailesi ile terapötik iletişim yöntemlerini tanımlar. 1,2,3,4,9,10 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Multidisipliner yaklaşım sağlayarak diğer disiplinler ile etkili iletişim ilkelerini sıralar. 1,2,3,4,5,6,7,8,9 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Yoğun bakımda kullanılan teknolojik araç ve ekipmanı sıralar. 1,2,3,7,8,9,10 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21
Yoğun bakım ünitelerindeki riskleri ve komplikasyonları açıklar. 1,2,3,4,5,7,8,9 1,2,3,11,14, 24,25 1,2,21

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Oryantasyon haftası

Yoğun Bakım Tanımı, Fiziki Ortam

Yoğun Bakım Hemşiresinin Rol ve Görevleri

İlgili literatür
2 Yoğun Bakımda Etik

Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği - I

İlgili literatür
3 Yoğun Bakımda Hasta Güvenliği - II İlgili literatür
4 Yoğun Bakımda Sağlık Hizmeti İlişkili Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi - I İlgili literatür
5 Yoğun Bakımda Sağlık Hizmeti İlişkili Enfeksiyonların Kontrolü ve Önlenmesi - II İlgili literatür
6 Yoğun Bakım Hastasında Ağrı, Sedasyon, Deliryum İlgili literatür
7 Ara sınav  
8 Yoğun Bakımda Fiziksel Tanılama / Muayene İlgili literatür
9 Yoğun Bakımda Kapsamlı Hasta İzlemi, Hemodinamik Monitörizasyon ve Mekanik Ventilasyon Uygulamaları İlgili literatür
10 Çoklu Sistem Sorunları ve Bakımı: Şok, Sepsis, SIRS ve MODS İlgili literatür
11 Yoğun Bakımda Transplantasyon Hastası ve Hemşirelik Bakımı İlgili literatür
12 Yoğun Bakım Hastasında Beslenme İlgili literatür
13 Yoğun Bakımda Özel Hasta Grupları: Çocuk ve Yaşlı Hasta

Grup Çalışmalarının Değerlendirilmesi

İlgili literatür
14 Yoğun Bakımda Çalışan Güvenliği

Yoğun Bakım Ünitesinde Hasta ve Ailesi ile İletişim

Grup Çalışmalarının Değerlendirilmesi

Dersin Değerlendirilmesi

İlgili literatür
15 Final sınavı  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu
  1. Enç N. (2021) “Yoğun Bakım Hemşireliği” Nobel Tıp Kitabevleri.
  2. Çelik M.G., Altan H.A. (2019 ) “Yoğun Bakım Hemşireliği El Kitabı” Güneş Tıp Kitapevi.
  3. Berger M.M. (2019) “Critical Care Nutrition Therapy for Non-nutritionists” “Yoğun Bakım Hastalarında Nütrisyonel Tedavi” Çev.Ed:  Aygencel G, Akademisyen Kitabevi.
  4. Arbo J.E.  (2018) “Acil Kritik Bakımda Karar Verme- Kanıta Dayalı El Kitabı” Çev. Ed: Işıl Özkoçak Turan I., Ayhan Özhasenekler A., Akademisyen Kitapevi.
  5. Akyol. A.D. (2017) “Yoğun Bakım Hemşireliği” İstanbul Tıp Kitapevi.
  6. Morton P. G. Fontaine D.K., (2017) “Critical Care Nursing: A Holistic Approach “11th Edition. Wolters Kluwer.
  7. Simon E. (2017) “Critical Care Nursing Practice Guide-2nd edition”  Jaypee Medical Publishers.
  8. Karadakovan A., Eti Aslan F. (2017) “Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım” Akademisyen Kitabevi.
  9. Eti Aslan F., Olgun N. (2016) “Yoğun Bakım – Seçilmiş Semptom ve Bulguların Yönetimi”, Akademisyen Kitabevi.
  10. Öztürk H, Kahrıman İ. (2016) “Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliği Eğitim Rehberi” İstanbul Tıp Kitabevleri.
  11. Enç N. (2015) “Sağlık Tanılaması ve Fizik Muayene” Nobel Tıp Kitapevleri.
  12. Çelik S.” (2014) Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı” Nobel Tıp Kitabevleri.
  13. Sezen A, Temiz G, Güngör MD. (2014) “Yoğun Bakım Hemşireliği” Nobel Tıp Kitabevleri.
Diğer Kaynaklar DATABASE - CLINICAL KEY STUDENT FOUNDATION

DATABASE - NURSING REFERENCE CENTER

DATABASE - ELSEVIER CLINICAL SKILLS

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Yeditepe Üniversitesi YULearn
Ödevler Grup çalışmaları
Sınavlar Ara sınav, Final sınavı, Grup çalışmalarının değerlendirilmesi

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara sınav 1 30
Grup çalışmalarının değerlendirilmesi 1 30
Final sınavı 1 40
Toplam 3 100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Hemşirelikte teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgi, beceri ve tutum kazanır.         X  
2 Birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül bir yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar.         X  
3 Sağlık bakım sunumu ekibinde etkin rol alır.         X  
4 Mesleki uygulamalarını hemşirelik değerleri, etik ilkeler ve ilgili mevzuat doğrultusunda yerine getirir.         X  
5 En az bir yabancı dili etkin kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder.       X    
6 Etkili iletişim kurma, rapor yazma ve sunum yapma becerisi kazanır.         X  
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini kazanır.         X  
8 Hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretimi için araştırma ve yayın sürecini bilir ve araştırmalarda görev alır.       X    
9 Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme ve klinik karar verme becerisini kullanır.         X  
10 Toplumsal ve mesleki sorunlara duyarlılık bilinci geliştirir.       X    

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ara sınav 1 1 1
Grup çalışmalarının değerlendirilmesi 1 10 10
Final sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü     72
Toplam İş Yükü / 25 (s)     2,88
Dersin AKTS Kredisi     3

 

Tüm Sınıflar Seçmeli Dersler