• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
NHS310
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
2
Kredi: 
4
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı; acil bakım gerektiren hastaların tanılanması, tedavisi ve izlenmesinde acil bakım ekibi içinde profesyonel rol ve sorumluluk alabilen; kritik düşünen; karar verme becerileri gelişmiş; ünite içindeki teknik donanımı kullanabilen, kişilerarası iletişim becerileri gelişmiş yetkin hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: 

Bu ders beklenmedik ve ani gelişen durumlarda birey ya da grupların yaşamlarının korunması ve sürdürülmesi amacıyla olay yerinde ve/veya acil servis ünitelerinde yapılan ilk/acil yardım uygulamalarını ve sonrasında kanıt temelli hemşirelik bakımının sağlanabilmesi için gerekli bilgi ve beceriyi kazandırır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Soru cevap 3. Tartışma 4. Laboratuar çalışması 10. Demonstrasyon 11. Beyin fırtınası 24. Video gösterimi 25. Kitap ve kaynak paylaşımı 28. Simülasyon
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ara sınav 2. Final 3. Laboratuvar çalışması değerlendirme 12. Kısa sınav-Quiz

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Acil hemşiresinin profesyonel rolünü, etik yaklaşımları ve önemini açıklar.    

1,2,3,4,5,7,8,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25,28

1,2

Triyajla ilgili temel bilgileri öğrenir ve triyaj uygular.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25,28

1,2

Acil bakım gerektiren hastaları hızlı ve/veya kapsamlı olarak değerlendirip klinik belirti ve bulgularını analiz edebilir.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25,28

1,2

Acil bakım hemşireliği uygulamaları için gerekli güncel bilgi ve becerileri kazanarak hastanın kanıta dayalı hemşirelik bakımını planlayabilir.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25,28

1,2

Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını ve hemşirenin sorumluluklarını öğrenerek bunları hızlı ve doğru biçimde uygulayabilir.

1,2,3,4,5,6,7,10

1,2,3,4,10,11,24,25,28

1,2,3,12

Acil ünitelerinde sık karşılaşılan hasta gruplarını bilerek gerekli hemşirelik uygulamalarını sıralayabilir.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25,28

1,2

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Acil bakım hemşireliği

Acil bakım ünitelerinin organizasyonu

İlgili literatür

2

Acil hemşireliğinde triyaj / değerlendirme/ şiddet/ etik konular

Ağrı yönetimi

İlgili literatür

3

Kardiyolojik aciller

Temel EKG

İlgili literatür

4

Solunum acilleri/ hava yolu uygulamaları

İlgili literatür

5

İlk yardım ve temel yaşam desteği

İlgili literatür

6

İlk yardım ve temel yaşam desteği (Uygulama)

İlgili literatür

7

İleri yaşam desteği/ arteriyal kan gazı analizi vasküler erişim / sıvı replasmanı

İlgili literatür

8

Ara sınav

İlgili literatür

9

Nörolojik ve psikiyatrik aciller

İlgili literatür

10

Travmalar 1-2

İlgili literatür

11

Sindirim sistemi acilleri

İlgili literatür

12

Hipotermi ve hipertermi / yanıklar&soğuğa bağlı acil durumlar / salgın yönetimi

İlgili literatür

13

Zehirlenmeler ve intoksikasyon

İlgili literatür

14

İhmal suistimal yasal sorunlar

İlgili literatür

15

Doğal afetler ve çevresel acil durumlar -toplu kıyım / radyoaktivite ve bioterörizim

Ders değerlendirmesi

Final sınavı

İlgili literatür

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

  1. Emergency Nursing https://www-sciencedirect-com.lproxy.yeditepe.edu.tr/
  2. Ekşi A. (2021) Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmetleri. EMA Tıp Kitapevi.
  3. Şener A. (2021) Acil Travma. Akademisyen Kitabevi
  4. ENA Duran L. (Çev. Ed) (2019) Sheehy’s Emergency Nursing, Principle and Practice, 6th Edition, Mosby, Elsevier.  
  5. Holbery N., Newcombe P. (Çev ed: Tokem Y., Sucu Dağ G., Dölek M.) (2017) Bir Bakışta Acil Hemşireliği, Çukurova Nobel Tıp Kitabevi
  6. Perrecone M.R., Shannon C.E. (Çev ed: Mert H., Bilik Ö.) (2020) Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği Klinik El Kitabı. Palme Yayınevi
  7. Arbo J.E. (Çev ed: Özkoçak Turan I., Özhasenekler A.) (2017) Acil Kritik Bakımda Karar Verme. Akademisyen Kitabevi
  8. Emergency Nursing: The Profession, The Pathway, The Practice. Ebook: Copyright © 2016 by Sigma Theta Tau International
  9. Eti Aslan F. (2017). Cerrahi Bakım. Akademisyen Tıp Kitabevi.
  10. Solheim J. (2016) “Emergency Nursing: The Profession, The Pathway, The Practice, 
  11. Eti Aslan F, Olgun N. (2014) Erişkinlerde Acil Bakım. Ankara: Akademisyen Kitabevi
  12. Badır A. (2008). Klinik Cep Kitabı. İstanbul:Hiperlink Yayınları.
  13. Kekeç Z, Topaçoğlu H. (2013). Acil Tıp Cep Kitabı. İstanbul: Akademisyen Kitabevi
  14. NANDA nursing Diagnoses: Definitions & Classification, 2003-2004 (2003). Philadelphia, PA. North American Nursing Diagnosis Association.

Diğer Kaynaklar

DATABASE - EBSCO eBook Academic Collection

DATABASE - ELSEVIER SCIENCE DIRECT

DATABASE - NURSING REFERENCE CENTER

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Yeditepe Üniversitesi YULearn

Ödevler

-

Sınavlar

Ara sınav, Pratik sınav ve Final sınavı

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

Sayı

KATKI YÜZDESİ

Ara sınav

1

42

Pratik sınav

1

18

Final sınavı

1

40

Toplam

3

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

 

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

 

1

2

3

4

5

 

1

Hemşirelikte teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgi, beceri ve tutum kazanır.

 

 

 

 

X

 

2

Birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül bir yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar.

 

 

 

 

X

 

3

Sağlık bakım sunumu ekibinde etkin rol alır.

 

 

 

 

X

 

4

Mesleki uygulamalarını hemşirelik değerleri, etik ilkeler ve ilgili mevzuat doğrultusunda yerine getirir.

 

 

 

 

X

 

5

En az bir yabancı dili etkin kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder.

 

 

 

X

 

 

6

Etkili iletişim kurma, rapor yazma ve sunum yapma becerisi kazanır.

 

 

X

 

 

 

7

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini kazanır.

 

 

 

 

X

 

8

Hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretimi için araştırma ve yayın sürecini bilir ve araştırmalarda görev alır.

 

 

 

X

 

 

9

Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme ve klinik karar verme becerisini kullanır.

 

 

 

 

X

 

10

Toplumsal ve mesleki sorunlara duyarlılık bilinci geliştirir.

 

 

 

X

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

2

30

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

4

60

Laboratuvar çalışması

15

2

30

Ara sınav

1

2

2

Pratik sınav

1

2

2

Final sınavı

1

2

2

Toplam İş Yükü

 

 

126

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

5,04

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5

 
Tüm Sınıflar Seçmeli Dersler