• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
NHS310
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
2
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Dersin amacı, öğrenciye acil bakım gerektiren durumların ve hastaların tanılanması, tedavisi ve izlenmesinde acil bakım hemşiresinin ekip içerisindeki görev, yetki, rol ve sorumlulukları hakkında bilgi kazandırarak ve kritik düşünme ile karar verme becerilerini geliştirerek, güncel uygulamalar doğrultusunda acil bakım ihtiyacı olan hastanın bütüncül bakımını planlama ve uygulama becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: 

Dersin içeriği; acil bakım hemşireliğine ilişkin temel kavramlar, yasal düzenlemeler, triyaj uygulamaları, vücudun farklı sistem ya da bölümlerini etkileyen ve acil bakım gerektiren hastalıklar, sistemlere yönelik travma türleri, acil bakım gerektiren durumlarda hemşirenin rolleri, görev, yetki ve sorumlulukları, acil bakım gerektiren hastalıklarda risk faktörleri, belirti-bulgular, tedavi yöntemleri ve hemşirelik girişimlerinden oluşmaktadır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Soru cevap 3. Tartışma 4. Laboratuar çalışması 10. Demonstrasyon 11. Beyin fırtınası 24. Video gösterimi 25. Kitap ve kaynak paylaşımı 28. Simülasyon
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Ara sınav 2. Final 3. Laboratuvar çalışması değerlendirme 12. Kısa sınav-Quiz

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Acil bakım hemşireliğine ilişkin temel kavramları ve yasal ilkeleri tanımlar ve açıklar.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Vücudun farklı sistemlerini/bölümlerini etkileyen ve acil bakım gerektiren sorunların nedenlerini, risk faktörlerini, fizyopatolojisini, semptomlarını ve uygulanabilecek girişimleri kavrar ve açıklar.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Acil bakım gerektiren durumlarda hastanın hemşirelik bakım uygulamalarını bütüncül bir yaklaşımla, güncel uygulama önerileri doğrultusunda planlar ve uygular.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Acil bakım gerektiren durumları tanımlar ve her duruma özgü gerekli hemşirelik girişimlerini sıralar.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Triyajın temel ilkelerini ve uygulamalarını açıklar, triyaj uygulama becerisi kazanır.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Acil hastasının bakımında öncelikleri belirleyerek, travma/hastalıklara bağlı oluşabilecek komplikasyonları ve etkileyen faktörleri tanımlar.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Acil bakımda etkili iletişim becerilerini, kritik düşünme, karar verme ve ekip içi iletişim konularında farkındalık kazanır.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

Acil bakım hemşireliği uygulamalarını meslek ilkeleri ve etik standartlara uyum sağlayarak gerçekleştirir.

1,2,3,4,5,7,9,10

1,2,3,4,10,11,24,25

1,2

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Derse Giriş ve Dersin Tanıtımı

Acil Bakımda Temel Kavram ve Tanımlar

Acil Bakım Hemşireliği

Acil Bakım Ünitelerinin Mimarisi, Organizasyonu ve Yönetimi

İlgili literatür

2

Acile Tekrar Başvuru Nedenleri

Acil Hasta ve Ailesine Yaklaşım

Acil Birimlerde Yaşam Sonu Bakıma İlişkin Konular

Acil Birimlerde Çalışan Güvenliği

İlgili literatür

3

Acil Bakımda Önceliklerin Belirlenmesi: Triyaj

Acil Bakım Ünitelerinde Hemşirelik Değerlendirmesi

İlgili literatür

4

Acil Ünitelerinde Ağrı Değerlendirme ve Ağrı Yönetimi

İlgili literatür

5

Kardiyovasküler Sistem Acilleri ve Travmaları

Solunum Sistemi Acilleri

Toraks Travmaları

İlgili literatür

6

Temel Yaşam Desteği

İlgili literatür

7

Temel Yaşam Desteği

İlgili literatür

8

Ara sınav

 

9

Acil Bakım Ünitelerinde Hasta Güvenliği

Acil Bakım Ünitelerinde Yasal Süreç ve Uygulamalar

İlgili literatür

10

Gastrointestinal Sistem Acilleri

Abdominal ve Genitoüriner Travmalar

Nefrolojik Aciller

İlgili literatür

11

Travmatik Beyin Yaralanmaları

Spinal Travmalar

Ortopedik ve Nörovasküler Travmalar

Nörolojik Aciller

İlgili literatür

12

Metabolik-Endokrin ve Sıvı-Elektrolit/Asit-Baz Bozukluklarına İlişkin Aciller

İlgili literatür

13

Zehirlenmeler

Hayvan Isırmaları ve Sokmaları

Yanıklarda ve Donmalarda Acil Bakım

İlgili literatür

14

Çevresel Aciller

Doğal Afetler, Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer Afetler (KBRN)

Dersin Değerlendirilmesi

İlgili literatür

15

Final sınavı

Final sınavı değerlendirmesi

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

  1. Eti Aslan F, Olgun N. Erişkinlerde Acil Bakım. Akademisyen Tıp Kitabevi, I. Basım, Ankara, 2014.
  2. Malone ML, Capezuti AE, Palmer MR. Acute Car efor Elders, A Model for Interdisciplinary Care. Springer Publishing, E-book, New York, 2014.
  3. Lewis LS, Dirksen RS, Heitkemper MM, Bucher L, Harding MM. Medical Surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. 9th Edition. Mosby Elsevier Inc, 2014.
  4. Smith EC, Como JJ. Trauma Anesthesia. Cambridge University Press, Second Edition, Cambridge, 2015.
  5. Tscheschlog AB, Jauch A. Emergency Nursing Made Incredibly Easy. Wolters Kluwer, Second Edition, China, 2015.
  6. Solheim J. Emergency Nursing: The Profession, The Pathway, The Practice. Sigma Theta Tau International Publishing, First Edition, Indianapolis, 2016.
  7. Crouch R, Charters A, Dawood M, Bennett P. Oxford Handbook of Emergency Nursing. Oxford Medical Publications, Second Edition, Oxford, 2017.
  8. Farrell M. Smeltzer & Bare’s Textbook of Medical Surgical Nursing. 4th Edition. Wolters Kluwer Health Lippincott Williams & Wilkins, 2017.
  9. Ignatavicius DD, Workman LM, Rebar RC, Heimgartner MN. Medical Surgical Nursing: Concepts for Interprofessional Collaborative Care. Elsevier, Canada, 2018.

Diğer Kaynaklar

DATABASE - EBSCO eBook Academic Collection

DATABASE - ELSEVIER SCIENCE DIRECT

DATABASE - NURSING REFERENCE CENTER

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Yeditepe Üniversitesi YULearn

Ödevler

-

Sınavlar

Ara sınav, Final sınavı

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

Sayı

KATKI YÜZDESİ

Ara sınav

1

40

Final sınavı

1

60

Toplam

2

100

Finalin Başarıya Oranı

 

60

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

40

Toplam

 

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

 

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

 

1

2

3

4

5

 

1

Hemşirelikte teorik ve uygulamaya yönelik temel bilgi, beceri ve tutum kazanır.

 

 

 

 

X

 

2

Birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini kanıta dayalı ve bütüncül bir yaklaşımla, hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar.

 

 

 

 

X

 

3

Sağlık bakım sunumu ekibinde etkin rol alır.

 

 

 

 

X

 

4

Mesleki uygulamalarını hemşirelik değerleri, etik ilkeler ve ilgili mevzuat doğrultusunda yerine getirir.

 

 

 

 

X

 

5

En az bir yabancı dili etkin kullanarak alanındaki bilimsel gelişmeleri takip eder.

 

 

 

X

 

 

6

Etkili iletişim kurma, rapor yazma ve sunum yapma becerisi kazanır.

 

 

X

 

 

 

7

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini kazanır.

 

 

 

 

X

 

8

Hemşireliğe özgü bilimsel bilgi üretimi için araştırma ve yayın sürecini bilir ve araştırmalarda görev alır.

 

 

 

X

 

 

9

Mesleki uygulamalarında eleştirel düşünme ve klinik karar verme becerisini kullanır.

 

 

 

 

X

 

10

Toplumsal ve mesleki sorunlara duyarlılık bilinci geliştirir.

 

 

 

X

 

 

 

AKTS İş Yükü Tablosu

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

2

30

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

3

45

Laboratuvar çalışması

15

2

30

Ara sınav

1

1

1

Final sınavı

1

1

1

Toplam İş Yükü

 

 

107

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

4,28

Dersin AKTS Kredisi

 

 

4

 
Tüm Sınıflar Seçmeli Dersler