Anaerobik ve aerobik enerji üretimi, farklı egzersiz tiplerinin egzersizin sedanter, sporcu ve kronik hastalığı olan bireylerde pulmoner ve kardiyovasküler, kas iskelet ve sinir sistem üzerine etkileri, kardiyovasküler regülasyon, fonksiyonel kapasitenin değerlendirilmesi, enerji kapasitesinin ölçümü konularını içerir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program
Öğrenme Çıktıları |
Öğretim
Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1)Egzersiz fizyolojisi konsepti, egzersiz ve fiziksel aktivite, düzenli egzersizin yararları ve farklı egzersiz modalitelerini açıklar | 1,2 | 1,2,9,7 | A |
2)Solunum sistemi üzerinde egzersizin akut ve kronik cevabını açıklar. | 1,2 | 1,2,9,7 | A |
3) Kardiyovasküler sistem üzerinde egzersizin akut ve kronik cevabını açıklar. | 1,2 | 1,2,9,7 | A |
4) Kas-iskelet sistemi üzerinde egzersizin akut ve kronik cevabını açıklar. |
1,2 |
1,2,9,7 |
A |
5) Kardiyovasküler egzersiz testini açıklar. | 1,2,7 | 1,2,9,7 | A |
6) Sporcular, yaşlılar ve sedantarlerde egzersizin etkilerini açıklar. | 1,2,7 | 1,2,9,7 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI | ||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 |
Egzersiz fizyolojisine giriş, egzersiz ve fiziksel aktivite tanımı, düzenli egzersiz
eğitiminin faydaları, egzersiz modalitleri |
|
2 | Vücutta enerji transferi (anaerobik sistemler) | |
3 | Vücutta enerji transferi (aerobik sistemler) | |
4 |
Solunum sistemi fizyolojisi |
|
5 | Egzersize solunum sisteminin cevapları | |
6 | Kardiyovasküler Sistem Fizyolojisi | |
7 | Egzersizin Kardiyovasküler Sistem Cevapları ve Kardiyovasküler Egzersiz Testleri | |
8 | Egzersizin Kardiyovasküler Sistem Cevapları ve Kardiyovasküler Egzersiz Testleri | Ara Sınav |
9 | Egzersizin Kas-İskelet Sistemi Cevapları | |
10 | Endokrin Sistem ve Egzersizin Endokrin Sistem Cevapları | |
11 | Sporcular, Yaşlılar ve Sedantarlerde Aerobik Egzersizler | |
12 | Egzersiz Eğitiminin Hipertansiyon ve Dekondisyonu olan Bireyler Üzerindeki Etkileri | |
13 | Yüksek İrtifada Egzersiz Fizyolojisi | |
14 | Genel Tartışma | |
15 | Genel Tartışma |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
McArdle D. W., Katch F.I, Katch V.L. Exercise Physiology: Energy, Nutrition & Human Performance.L ippincot Williams& Wilkins, 7th ed.,2009.
Pescatello, L. S. (Ed.). (2014). ACSM's guidelines for exercise testing and prescription. Lippincott Williams & Wilkins. Davison, R. R., Smith, P., Hopker, J., Price, M. J., Hettinga, F., Tew, G., & Bottoms, L. (Eds.). (2022). Sport and Exercise Physiology Testing Guidelines: Volume II-Exercise and Clinical Testing: The British Association of Sport and Exercise Sciences Guide. Routledge. |
Diğer Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Kopyası paylaşılabilir. |
Ödevler | Paylaşılabilir |
Sınavlar | Paylaşılamaz. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav (Teorik Sınav) | 1 | 40 |
Final | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 60 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Ulusal ve uluslararası boyutta fizyoterapi ve rehabilitasyon uygulamaları için gerekli sağlık ile ilgili bilgiye sahip olmak | X | ||||
2 | Temel bilgileri kullanarak, problemleri tanımlamak ve analiz etmek | X | ||||
3 | Hasta ve sağlıklı kişilerin sağlıklarını korumak, geliştirmek ve fonksiyonel açıdan en iyi düzeye erişmelerini sağlamak için fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirme yöntemlerini kullanmak ve kanıta dayalı çözüm önerilerinde bulunmak. | X | ||||
4 | Vakalar için uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon tekniklerini seçmek ve kullanmak. | X | ||||
5 | Uygulama işlemlerinde pratik yetenekler kazanmak | X | ||||
6 |
Rehabilitasyonda kullanılacak uygun terapi ajanlarını seçip, tedavi programını planlarken güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme becerisi kazanmak. |
X |
||||
7 | Fizyoterapide özel konular hakkında fikir sahibi olmak | X | ||||
8 | Doğru iletişim için, sözlü ve yazılı iletişim yöntemlerini hakkında fikir sahibi olmak. | X | ||||
9 | Hayat boyu öğrenme ve kendini geliştirmeye duyarlı olmak | X | ||||
10 | Fizyoterapistlik mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumlulukları belirleyebilmek, mesleki etik, ilke ve standartlara uygun davranmak. | X |
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |