Sağlık psikolojisinin temel kavramları, sağlık, hastalık ve stres kavramları ve etkileyen faktörler, kişilerarası iletişimin temel kavramları, iletişim tipleri, iletişim süreci, iletişimi etkileyen faktörler, Pasif, agresif ve girişken davranış tipleri, benlik kavramı, benlik saygısı ve beden imajı, sözsüz iletişim becerileri, ben dili, empati, geribildirim verme, aktif dinleme, soru sorma, umut-umutsuzluk, öfke yönetimi ve çatışma yönetimi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Sağlık psikolojisinin temel kavramlarını, sağlık, hastalık ve stres kavramlarını ve bunları etkileyen faktörleri tartışabilir. |
1,2,5,6,7,8,9,10 |
1,2,3,4 |
1,2 |
İletişimle ilgili kavramları, iletişim tiplerini ve süreci ve iletişimi etkileyen faktörleri anladığını gösterir |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
1,2,3,4,5 |
1,2 |
Kişilerarası iletişim ve iletişimi etkileyen dinleme, benlik kavramı, beden imajı, kendini ifade edebilme, gibi bilgileri tartışabilir. |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
1,2,3,4 |
1,2 |
Sözsüz iletişim becerileri, ben dili, empati, geribildirim verme, aktif dinleme, soru sorma ve umut- umutsuzluk konularını tartışabilir. |
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10 |
1,2,3,4,5 |
1,2 |
Öfke yönetimi ve çatışma yönetimi temel ilke ve yöntemlerini anladığını gösterir |
1,2,3,6,7,8,9 |
1,2,3,4,5 |
1,2 |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders hedef ve beklentilerinin tartışılması |
İlgili literatür |
2 |
Sağlık Psikolojisine giriş |
İlgili literatür |
3 |
Sağlık Psikolojisi için Temel Kavramlar: Sağlık, Hastalık, Stres Kişilerarası İlişkiler: Tanım, iletişim türleri, iletişim süreci |
İlgili literatür |
4 |
Kişilerarası İlişkilerde Davranışlar: Pasif, Agresif, Atılgan |
İlgili literatür |
5 |
Benlik Saygısı, Beden İmajı |
İlgili literatür |
6 |
Sözel Olmayan Atılganlık Becerileri |
İlgili literatür |
7 |
Ben dili Empati |
İlgili literatür |
8 |
Ara Sınav |
İlgili literatür |
9 |
Geribildirim verme, Kritik düşünme |
İlgili literatür |
10 |
Aktif Dinleme, Soru Sorma |
İlgili literatür |
11 |
Umut, Umutsuzluk |
İlgili literatür |
12 |
Öfke Yönetimi |
İlgili literatür |
13 |
Çatışma Yönetimi, Problem Çözme |
İlgili literatür |
14 |
Grup Sunumları |
İlgili literatür |
15 |
Grup Sunumları |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
1 Arnold E, Boggs KU (1999). Interpersonal Relationships: Professional Communication Skills for Nurses. 3 rd ed, W.B Saunders Company, Philadelphia. 2. Bebe SA, Bebe SJ, Redmond MV. (1999). Interpersonal Communication: Relating to the Others. 2 nd ed, Allyn and Bacon, Boston. 3. Cüceloğlu D. (2008). İnsan ve Davranışı: Psikolojinin Temel Kavramları. 17. basım, Remzi Kitapevi, İstanbul. 4. Cüceloğlu D. (2003). Keşke’siz Bir Yaşam İçin İletişim Donanımları. 15. basım, Remzi Kitapevi, İstanbul. 5. DeFleur ML, Kearney P, Plax TG. (1998). Fundamentals of Human Communication. Mayfield Publishing Company, London. 6. Devito JA. (2007). The Interpersonal Communication. 11th ed, Pearson Education Inc, Boston, 2007. 7. Lumsden G, Lumsden D. (2003). Communicating with Credibility and Confidence. 2 nd ed, Thomson Wadsworth, Belmont. 8. McKay M, Davis M, Fanning P. (2006). İletişim Becerileri. Çev. Ö Gelbak, HYB Yayıncılık, Ankara. 9. Norton BA. (1986). Skills for Professional Nursing Practice: Communication, Clinical Appraisal, and Clinical Techniques. Appleton-Century-Crofts, Norwalk. 10. Wood JT. (2004). Interpersonal Communication: Everyday Encounters. 4th ed, Thomson Wadsworth, Belmont. 11. Arnold, E. C., & Boggs, K. U. (2015). Interpersonal relationships: Professional communication skills for nurses. Elsevier Health Sciences. 12. Webb, L. (Ed.). (2011). Nursing: Communication skills in practice. Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dokümanlar |
İlgili literatür |
Sınavlar |
Ara sınav, final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
Sayı |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
30 |
Final |
1 |
40 |
Derse Aktif Katılım |
1 |
10 |
Grup Sunumu |
1 |
20 |
Toplam |
4 |
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
65 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
35 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|
||||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||||
|
|||||||||
1 |
Besin olarak kullanılan kimyasal yapıları ve insan beslenmesinin farklı koşullarda nasıl gerçekleştiğini derinlemesine bilir, bunun için uygun kaynakları kullanır. |
|
X |
|
|
|
|
||
2 |
Beslenme bilimlerinde araştırma yapabilme yeterliliklerini kullanır. |
|
|
X |
|
|
|
||
3 |
Çocuk ve ergen dönemine özgü beslenme gereksinimlerini bilir, bireysel ve toplumsal farklı koşullarda bu bilgileri analitik bir tutumla değerlendirerek gerekli eylemi gerçekleştirir. |
|
X |
|
|
|
|
||
4 |
Beslenme ve diyet danışmanlığı çerçevesinde meslek etiğini ve yasal düzenlemeleri uygular. |
|
|
|
X |
|
|
||
5 |
Gebelik ve emziklilik dönemlerine özgü beslenme gereksinimlerini bilir, bireysel ve toplumsal farklı koşullarda bu bilgileri analitik bir tutumla değerlendirerek gerekli eylemi gerçekleştirir. |
|
X |
|
|
|
|
||
6 |
Yetişkinlik döneminde tıbbi beslenme tedavisini gerektiren sağlık sorunlarını bilir ve bu süreçlerde uygulanması gereken eylemi gerçekleştirir. |
|
X |
|
|
|
|
||
7 |
Toplumsal beslenme sorunlarına yönelik çözümler üretir ve buna yönelik plan ve politikaların geliştirmesine katkı sağlar. |
|
|
|
|
|
|
||
8 |
Meslek içi ve meslekler arası iletişim kurabilir ve multi-disipliner çalışmalarda en uygun ve güncel teknikleri alanına uygulayabilir. |
|
|
|
X |
|
|
||
9 |
Yaşadığı çevrenin beslenme durumunu saptayarak, gerektiğinde iyileştirmeyi amaçlayan etkinliklerin düzenlenmesini sağlar. |
|
|
|
|
|
|
||
10 |
Mesleğindeki ve ilgili teknolojilerdeki gelişmeleri takip ederek kendini ve yaratıcılığını geliştirir, gerekli durumlarda inisiyatif kullanabilir. |
|
|
X |
|
|
|
||
11 |
Toplu beslenme yapılan kurumlarda verilen hizmetin insan sağlığı üzerindeki önemini bilir ve üretim süreçlerinde toplam kalite yönetimini uygular. |
|
|
|
|
|
|
AKTS İş Yükü Tablosu
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
2 |
30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
6 |
90 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Final |
1 |
2 |
2 |
Toplam İş Yükü |
|
|
124 |
Toplam İş Yükü / 47 (s) |
|
|
4,96 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |