• Türkçe
  • English
Ders Kodu: 
PTR 252
Ders Tipi: 
Serbest Seçmeli
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, fizyoterapistlerin afet durumlarında akut yaralanmaya sahip bireyleri değerlendirme ve rehabilitasyon hizmeti verme konusundaki bilgi ve becerisini arttırmaktır. Bu ders akut yaralanması olan bireylerin ilk yardım, nöromüsküler rehabilitasyon, kardiyopulmoner rehabilitasyon, yanık rehabilitasyonu ve ortez-protez rehabilitasyonu konularında kapsamlı değerlendirilmesi ve uygun fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetlerinden faydalanması konularında beceri kazanımını sağlar. Ayrıca ilk yardım acil durum evresinden sonra kronik disfonksiyonu olan kişilere verilecek rehabilitasyon hizmetleri hakkında beceri kazandırır.
Dersin İçeriği: 

Bu ders kapsamında afet durumunda akut yaralanma geçirmiş ve/veya post-akut durumdaki bireyler hakkında vaka çalışmaları hazırlanacak ve uygulamalı olarak tartışılacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Soru-Cevap Yöntemi 3. Tartışma Yöntemi 4. Laborauar çalışması 5. Saha Çalışması 6. Klinik Uygulama 7.Proje çalışması 8.Değerlendirme 9.Rol yapma 10.Demonstrasyon 11.Beyin Fırtınası 12.Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sunum B. Ödev C. Uygulama D. Vize E. Final

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program

Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Acil durumların temel kavramlarını, afet türlerini ve afet triyajını açıklar. 1, 4 1, 2 A, B, C, D, E
2. Afetzedelerin klinik özelliklerini tanımlar. 1, 4 1, 2 A, B, C, D, E
3. Acil durumlarda hastaları değerlendirir  

1, 4, 6

 

1, 2, 3, 4

 

A, B, C, D, E

4. Afetzedelerde fizyoterapi ve rehabilitasyon yaklaşımlarını uygular ve etkinliğini değerlendirir.  

1, 4, 6

 

1, 2, 3, 4

 

A, B, C, D, E

5. Afetzedelerde ortopedik, yanık ve pulmoner rehabilitasyon tekniklerini kullanır.  

1, 4, 6

 

1, 2, 3, 4

 

A, B, C, D, E

6.   Çoklu travmalı afetzedeler için fizyoterapi yaklaşımlarını öğrenir.  

1, 4, 6

 

1, 2

 

 

A, B, C, D, E

Dersin Akışı

DERS İÇERİĞİ
Konular MATERYALLER  
Acil durumlar, afet türleri ve afet sınıflandırmasına giriş    
Acil durumlarda ilk yardım    
Afetlerde halk sağlığını iyileştirme yaklaşımları ve biyopsikososyal yaklaşımlar    
Acil durumlarda fizyoterapi değerlendirmesi    
Acil durumlarda ortopedik rehabilitasyon    
Kırık ve subluksasyonda immobilizasyon teknikleri    
VİZE SINAVI
 
   
Acil durumlarda kardiyorespiratuvar rehabilitasyon ve Palyatif bakım    
Acil durumlarda nörolojik rehabilitasyon    
Acil Durumlarda El Rehabilitasyonu    
Acil durumlarda yanık rehabilitasyonu    
Acil Durumlarda Ortez ve Protez Rehabilitasyonu    
Acil durumlarda pediatrik rehabilitasyon    
Çoklu travma yaşayan afet mağdurlarına yönelik fizyoterapi yaklaşımları    
Acil durumlarda sağlık için egzersiz    

Kaynaklar

KAYNAKLAR
 

 

Ders Notu

  1. American Physical Therapy Association – The Role of PT and PTA in Disaster Management, 2020. www.apta.org
  2. World Health Organization, Minimum Technical Standards and Recommendations for Rehabilitation, 2016.
  3. World Health Organization, Classification and Minimum Standards for Emergency Medical Terms, 2021.
Diğer Kaynaklar Ders Notları

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI
Dokümanlar  
Ödevler Vaka Sunumu
Sınavlar Ara Sınav, Final

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav   0
Ödev 1 20
Toplam   40
Finalin Başarıya Oranı   60
Yıl içinin Başarıya Oranı   40
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

No

 

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmak     X    
 

2

Temel bilgileri kullanarak, problemleri tanımlamak ve analiz etmek        

X

 
 

3

Kanıta dayalı çözüm önerilerinde bulunmak        

X

 
 

4

Vakalar için uygun fizyoterapi - rehabilitasyon tekniklerini seçmek          

X

 

5

Uygulama işlemlerinde pratik yetenekler kazanmak          

X

 

6

Rehabilitasyonda kullanılacak uygun terapi ajanları ve araçları seçmek ve tedavi programını planlamak          

X

 

7

Fizyoterapide özel konular hakkında fikir sahibi olmak          

X

 

8

Doğru iletişim için, iletişim yöntemlerini hakkında fikir sahibi olmak    

X

     
 

9

Hayat boyu öğrenme ve kendini geliştirmeye duyarlı olmak      

X

   
 

10

Profesyonel, sosyal ve universal etik ve sorumluluklara duyarlı olmak        

X

 
 

11

Sağlık ile ilgili yeterli bilgiye sahip olmak        

X

 
 

12

Temel bilgileri kullanarak, problemleri tanımlamak ve analiz etmek          

X

 

13

Kanıta dayalı çözüm önerilerinde bulunmak        

X

 

AKTS İş Yükü Tablosu

DERS KATEGORİSİ Uzmanlık / Alan Dersleri
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
 

Etkinlik

 

SAYISI

Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15 x toplam ders saati) 15 2 30
Laboratuvar 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödev 1 5 5
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü     120
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,8
Dersin AKTS Kredisi     5
Tüm Sınıflar Seçmeli Dersler